Fornyelser fører ikke alltid til forbedringer

For 14 måneder siden var det slutt på Dalane Tidende som selvstendig avis med lokale eiere. Da ble lokalavisen en del av Amedia som er et av Norges største mediaselskap bestående av nærmere 80 lokalaviser. Dalane Tidendes abonnenter ble lovet en fornyelse med nye fordeler.

At Dalane Tidende har gjennomgått en fornyelse etter oppkjøpet, er det ingen tvil om. Om denne fornyelsen har ført til en bedre avis med nye fordeler for oss som abonnenter, er en helt annen sak.

Å ha en lokalavis som Dalane Tidende, er svært viktig. De fleste husstandene i Dalane, spesielt i Eigersund, Bjerkreim og Sokndal kommune, får Dalane Tidende i postkassen 3 dager i uken, og for mange er det både interessant og viktig å få med seg hva som skjer rundt om i Dalane.

Når det er sagt, er det mange som ikke liker måten Dalane Tidende har endret seg etter at avisen ble kjøpt opp av Amedia. Dette bunner i flere forhold:

Vi har registrert at stadig større deler av avisen består av annonser og reklame enn tidligere. Dalane Tidende likner til tider mer på en annonseavis enn en lokalavis. Enkelt utgivelser inneholder nesten like mange sider med reklame som med lokale nyheter. Selvsagt er det viktig med annonseinntekter for alle aviser, disse utgjør en viktig del av det økonomiske grunnlaget for å drive en avis. Men når det kan virke som annonseinntekter er viktigere enn nyhetsformidling, er man på ville veier.

Som et apropos var Amedias samlede annonseinntekter i 2019 på formidable 1.267 millioner. I tillegg kommer inntektene fra 625.000 abonnenter rundt om i landet. Amedias samlede opplagsinntekter var på 1.679 millioner kroner i 2019. Legger vi til de andre inntekter mediahuset hadde i fjor, var de sammenlagte driftsinntektene på hele 3.745 millioner kroner. Amedia leverte i 2019 et brutto driftsresultat på 520 millioner kroner og et resultat før skatt på 312 millioner kroner.

Det ikke bare i papirutgaven av Dalane Tidende vi finner denne store mengden av annonser og reklamer. Også på internettsiden / nettavisen til DT florerer disse, og til tider må man nesten lete mellom alle annonsene for å finne nyhetsinnslag.

Dalane Tidende har dessuten begynt med innstikk i avisen bestående av ulike reklameblader. Jeg mener at når man abonnerer på en avis, er dette en uting.

Det som skjer oftere og oftere med Amedia som eier av Dalane Tidende, er at det brukes flere og flere nyhetssaker fra andre aviser som også eies av mediaselskapet. Innlegg fra Avisen Agder, Jærbladet og Gjesdalbuen blir det stadig flere av både på nett og i avisen. Eksempler fra nylige innlegg på nettavisen til DT er en bildeserie fra en konsert med Nashville Sound i Sarons dal, et innlegg om et tatoveringsstudio på Bryne og et beslag av et førerkort på E39 ved Kyllingstad. I utgangspunktet muligens interessante saker i seg selv, men lokalsaker fra Dalane som DT skal dekke, er det ikke. Slike saker er det mange av på DTs nettavis. I tillegg dukker det stadig opp nyheter fra Nettavisen.

Det virker innlysende hvorfor nyheter brukes på tvers av lokalaviser. Her er det snakk om å få utgiftene ned. Når en nyhetssak deles av flere lokalaviser eiet av samme mediaselskap, betyr det lavere kostnader siden utgifter til journalister går ned. Jeg kjenner ikke til om dette har ført til reduserte journaliststillinger i lokalaviser rundt om i landet. Men man skulle tro at faren for å miste gode og lokale journalister er overhengende ved slik deling av nyhetssaker på tvers av lokalaviser.

Mange aviser rundt om i landet vårt har hatt store utfordringer i forhold til annonseinntektene i forbindelse med korona-epidemien som har herjet landet vårt siden mars. Dette har bl.a ført til at Amedia har valgt å ikke utgi mange lokalaviser som Dalane Tidende på mandager siden det koster mer å trykke avisen på søndager. Disse innsparingene er forståelige, men nå bør det snart være på tide for å gå tilbake til utgivelser av Dalane Tidende på mandager igjen. Ser vi mengden av annonser som igjen fyller opp DT, skulle man tro at annonseinntektene er tilbake til normalen (og vel så det).

Som nevnt tidligere i innlegget, er det svært viktig med en lokalavis som kan formidle lokale saker av lokal interesse. Slik sett har Dalane Tidende en rolle å fylle i Dalane. Men dersom utviklingen fortsetter å gå i den retningen vi har sett det siste året, er jeg redd for at DT kommer til å miste flere av abonnentene sine. Dette blir det snakket om blant mange rundt om i distriktet vårt.

Dalane Tidende har vært en viktig aktør i Dalane siden avisen ble etablert i 1885. Dette er med andre ord en tradisjonsrik avis som «alle» leser i distriktet vårt. Leserne har gjennom årene vært fornøyd med Dalane Tidende, og i 2011 ble den kåret til Årets lokalavis i Norge. Nå er det viktig at eierne av Amedia og ledelsen i DT ser seg selv i speilet og vurderer om produktet de nå leverer abonnentene sine er godt nok. Slik jeg ser det, er det for tiden ikke det.

Selv har jeg foreløpig ingen planer om å avslutte abonnementet mitt i Dalane Tidende selv om mye av det som jeg har beskrevet ovenfor, irriterer meg mer og mer. Interessen for lokale nyhetssaker og annet lokalt stoff er for stor til det, og det finnes i dag ingen alternativer til Dalane Tidende på dette området. Likevel håper jeg at lokalavisen vår blir mindre utvannet enn den er nå.

Fornyelse og forandring fører ikke automatisk til forbedring, noen ganger er det faktisk bedre å se seg tilbake og heller vurdere om det ikke var bedre før. Det mener jeg gjelder i dette tilfellet.

Arild S. Meland

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s